Buasir

Tuesday 18 February 2014

PRURITUS ANI

Gatal di dubur yang kronik

Masalah ini sering membingungkan para-para doktor. Punca gatal sebenarnya sukar ditentukan dan kadang-kadang masalah gatal itu hilang dengan sendiri setelah beberapa lama menganggu. Banyak kemungkinan yang boleh dikaitkan dengan keadaan ini tetapi sukar untuk sukar untuk menentukan punca sebenarnya.
 Pemakanan sering dianggap salah satu punca utama yang menyebabkan gatal-gatal didubur. Makanan yang boleh mendatangkan alahan seperti udang, ketam, belacan dan lain sering dipersalahkan dalam hal ini. Rempah-rempah, pewarna, pengawet, perasa tiruan dan berbagai bahan kimia yang di campur kedalam makanan dan minuman juga boleh menyebabkan masalah ini terjadi. Yang memeningkan nya setelah berpantang pada semua makanan ini pesakit tetap juga gatal-gatal dan kadang-kadangnya bertambah teruk.

Bagi orang yang ada masalah asthma, eczema dan kekeringan kulit juga gatal -gatal ini mungkain berkait langsung dengan masalah kulit yang dialami. Ubat eczema, pelembab kulit dan penahan gatal juga tidak membantu masalah pruritus ani ini.

Infestasi cacing juga adalah salah satu punca yang menyebabkan Pruritus ani dan rawatan dengan ubat cacing biasanya dapat menyelesaikan masalah ini.

Rawatan utama masalah pruritus ani ini adalah mencari puncanya dan merawat masalah yang berkaitan.

No comments:

Post a Comment