Buasir

Thursday 6 September 2012

ANAL FISSURE

Kondisi Luka Kronik di dubur


Anal fissure adalah retak atau luka pada jaringan sensitif  lubang dubur. Penyakit ini dapat terjadi pada semua umur namun paling sering terjadi pada bayi, anak-anak dan orang dewasa di atas 60 tahun dan lebih sering terjadi pada perempuan dari pada laki-laki.

PENYEBAB

1.  Regangan anus yang melebihi kebiasaannya, misalnya karena najis nya sangat besar dan keras

2. Adanya keadaan di mana anus akan kehilangan elastisitasnya dan terjadi tisu fibrosis, misalnya ada polip, hemorhoid, skin tag (lipatan kulit yang tadinya normal kemudian menebal). Perkara  ini sering terjadi pada anak-anak yang sering meneran kuat, misalnya kesulitan buang air besar atau kecil.

3. Luka karena trauma daerah anus seperti aktibiti sex melalui anal.

GEJALA

1. Rasa sakit nyeri ketika mengeluarkan najis yang keras atau besar.

2. Ada kesan-kesan  darah merah di kertas toilet, seluar dalam ataupun pampers.

3. Gatal di sekitar dubur.


FAKTOR RESIKO
  • Sembelit.
  • Beberapa kehamilan. 

PENCEGAHAN

Anal fissure dapat di cegah dengan memastikan tiada masalah sembelit. Diantara perkara-perkara yang mudah dilakukan untuk mencegah sembelit adalah dengan minum air  sekurang-kurangnya 8 gelas sehari, banyak mengambil makanan yang kaya serat seperti sayuran dan buah-buahan. Ubat untuk melembutkan najis berserta fibers juga dapat membantu.

Hindari dari meneran dengan kuat semasa membuang air besar dapat mencegah terjadi anal fissure ataupun menerukkan buasir.

DIAGNOSA DAN PENGOBATAN

Doktor akan mengambil sejarah perubatan pesakit dan melakukan pemeriksaan fisikal untuk mendignosa anal fissure. Ini biasanya sudah memadai, tetapi pemeriksaan anus dan rektum dengan anoscope ataupun sigmoidoscope mungkin diperlukan kalau ada masalah lain yang mungkin di fikirkan seperti Chron’s diseases atau kanser colorectal.

Doktor biasa tidak akan melakukan pemeriksaan dengan jari kerana keadaan anal fissure biasanya sangat menyakitkan.

Sekiranya mengambil serat, minum lebih air, bersenam dan mengambil pelembut najis maseh juga tidak berkesan maka doktor akan mencadangkan perkara berikut:
·       Fiber supplements. 
Mengambil fiber secara berterusan akan memastikan najis anda lembut dan mudah untuk dikeluarkan jadi ini dapat mencegah iritasi kepada luka tersebut.
·       Sitz baths. 
Merendam punggong didalam air suam sekitar 10 to 20 minit  beberapa kali sehari terutamanya  setiap kali selepas membuang air besar dapat membantu ‘relax the sphincter’ dan mengalakkan proses pemulihan. Jangan gunakan sabun, ini mungkin akan menambahkan iritasi kepada tempat luka tersebut. 
·       Krim berubat. 
Doktor anda akan memberikan kream ataupun ointment untuk disapu kepada tempat tersebut eg: Anusol-HC, zinc oxide, others. Ini akan dapat mengurangkan kesakitan daripada luka tersebut. 
·       Nitrogylcerin. 
Sapuan nitroglycerin ointment kepada dubur dapat membantu peningkatan pengaliran darah kekawasan anal fissure dan merangsangkan proses pemulihannya. Rawatan ini juga dapat mengurangkan tekanan kepada 'anal sphincter' dan mengurangkan 'spasm' dan juga kesakitan. Kesan sampingan adalah sakit kepala, rendah tekanan darah dan pening kepala (dizziness). 
·       Botox. 
Suntikan botox dalam dos yang kecil kepada otot anal sphincter dapat melemahkan nya untuk tempoh 4 ke 6 bulan bagi mengatasi masalah ‘spasm’ dan merangsang pemulihan luka tersebut

·       Calcium channel blockers. 
     Ubat tekan darah tinggi seperti nifedipine (Adalat)dan diltiazem (Cardizem), yang di makan atau pun yang dalam bentuk gel/cream yang disapu kepada fissure dapat membantu pemulihan .

Pembedahan  

Sekiranya anda mengalami kronik anal fissure yang tidak baik dengan segala rawatan diatas, maka pembedahan adalah pilihan terbaik untuk anda. Pemotongan tisu ‘anal fissure’ dan juga pemotongan sebahagian otot ‘anal sphinter’ bagi mengurangkan ‘spasm’ , kesakitan dan mengalakkan pemulihan. Teknik SAFUTE BEIM mampu menawarkan yang terbaik dalam merawat anal fissure ini kalau dibandingkan dengan teknik konvensional.


































1 comment:

  1. Info yang menarik dan berguna. Merendam bahagian anus yang luka di dalam air suam seperti yang diterangkan sangat sesuai diamalkan oleh ibu mengandung yang tidak boleh mengambil ubat tertentu disebabkan khuatir pada kesan sampingan ubat kepada bayi yang dikandung.

    ReplyDelete