Buasir

Tuesday 21 August 2012

TEKNIK SAFUTE BEIM - TEKNOLOGI PINTAR



TISSUE FUSION


Teknik Safute BEIM adalah satu teknologi yang terbaru didalam dunia perubatan moden yang telah di pelopori dari Negeri China. Teknologi ini telah di patenkan dan sedang giat di perkembangkan di dalam pembedahan moden.

Teknologi awal yang popular digunakan untuk pembedahan adalah ‘electrocautery’ yang mana boleh digunakan untuk memotong tisu dan dalam waktu yang sama menyebabkan ‘coagulation’ berlaku bagi mematikan saluran darah dengan ini pembedahan menjadi mudah dan lebih cepat.

Biological Electrical Impedance auto-Measurement (BEIM) adalah teknologi pintar yang di reka cipta dengan kejituan tinggi untuk pengawalan pengaliran tenaga yang sesuai dengan mengesan secara automatik ‘tissues impedance  3,333 times a second’ bagi  menghasilkan kesan sesuai kepada tisu yang dikehendaki iaitu  ‘Permanent Fusion Zone’ tanpa menghasilkan pembakaran tisu (karbonasi).

‘Tissue fusion dan vessel sealing’ ini adalah menggunakan tisu collagen dan elastin dari badan pesakit sendiri  bagi menghasilkan ‘permanent fusion zone’ iaitu tisu-tisu akan menjadi kering, mengeras dan membeku tanpa menyebabkan terjadi sebarang  pembakaran jadi dengan teknologi ini tiada terjadi ‘karbonasi’ iaitu tiada luka bakar. Teknologi  BEIM ini mampu ‘fuse vessels’ sehingga 7mm, lymphatics, tissues bundles dan pulmonary vasculature’ dengan hitungan 3 ke 5 saat untuk ‘tissues fusion’ berlaku.



Semua saluran darah artery dan vein serta gentian saraf menjadi kering, mengeras dan membeku sebagai satu entity yang dikenali sebagai ‘tissue fusion’. Setelah itu pemotongan kehujung daripada bahagian ini tidak akan menyebabkan sebarang perdarahan dan rasa sakit.




Yang lebih canggih BEIM ini menghasilkan gumpalan tisu yang kuat dan tidak perlu dijahit dan tidak akan berlaku ‘revascularisation’ jadi tidak akan berlaku pendarahan. Yang penting juga tidak akan ada luka terbuka dan tidak akan berlaku infeksi. Pembaikan tempat tersebut akan berlaku secara semula jadi dan tidak menyakitkan.





Teknik Safute BEIM ini secara khusus di bangunkan dan adalah sangat sesuai untuk kegunaan rawatan anorektal seperti buasir di semua peringkat, fistula, anal fissure, skin tags dan juga polyp kerana masalah dengan pembedahan secara konvesional di kawasan anorektal adalah sukarnya pemulihan, menyakitkan dan mengambil masa yang lama untuk pulih. Pengaliran najis ditempat luka pembedahan akan menerukkan lagi masalah infeksi, pendarahan dan kesakitan yang berpanjangan.

Teknologi ini sangat popular di Negara China dan telah diadaptasi di hampir semua rumah sakit disana. Sekarang teknologi ini dikombinasi dengan sigmoidoskopi dan colonoskopi sehingga Alat tersebut tidak hanya mampu memberikan terapi Safute BEIM tetapi juga memberikan diagnosis yang tepat bagi doktor.

Teknologi ini tidak akan lama lagi akan menjadi pilihan utama dengan kos pembayaran yang berpatutan, selamat dan selesa bagi doktor dan pesakit mengingatkan kesan sampingan dan komplikasi rendah dan prosedur menjadi jauh lebih cepat serta keberkesanannya yang tinggi iaitu kemungkinan buasir untuk berulang adalah terlalu kecil dan dapat juga digunakan untuk gangguan anorektal yang lain seperti fissure, fistula, kondiloma, abses dan lain-lain.

Teknologi ini juga sedang berkembang dengan cepat di Amerika untuk kegunaan semua jenis pembedahan. Semenjak di perkenalkan pada tahun1998 teknologi ini telah diterima sebagai industry standard for vessel sealing. Teknologi ‘tissues fusion’ telah digunakan lebih dari 4 million procedures diseluroh dunia dan disokong penuh dengan ‘evidence-based research’ , sekarang terdapat lebih 200 published clinical study.

Efikasi klinikal, consistency and reliability of ‘tissues fusion device’  telah di buktikan  melaluai berbagai peralatan yang digunakan untuk laparoscopic ataupun pembedahan terbuka melaluai berbagai kepakaran bidang pembedahan termasuk  gynecological, colorectal, urology and general surgery.

‘Safute BEIM tissues fusion’ dapat menghasilkan unik kombinasi antara tekanan dan tenaga bagi menghasilkan ‘consistent seal’ bagi setiap aplikasi untuk:

·       Menghasilkan kombinasi tekanan dan tenaga untuk menghasilkan ‘vessel fusion’

·       Secara kekal ‘fuses vessels’ sehingga 7 mm in diameter dan tissue bundles tanpa diseksi dan   
Pemisahan

·       Hitung panjang ‘seal cycle’ adalah 3 ke  5 saat

·       ‘Seals’ boleh menahan 3 kali ganda  systolic blood pressure

·       ‘Feedback-controlled response system’ secara automatic diberhentikan apabila ‘seal cycle’ telah  
lengkap, ‘eliminating the guesswork’



Dengan teknik Safute BEIM ini buasir langsung dibuang dalam masa 15 minit sahaja. Selepas dibuang pesakit tidak perlu pakai 'dressing' dan tiada luka terbuka yang kelihatan serta tiada risiko pendarahan dan infeksi. Kesakitan adalah pada tahap minimal dan pesakit boleh langsung membuang air besar macam biasa saja.


Kelihatan tusu-tisu yang telah dibuang sehingga ke akar umbi nya. Jadi risiko untuk buasir berulang semula adalah terlalu minimal.

website : www.klinikbuasir.com

Hubungi klinik untuk temujanji sekarang

Tel : 03 77271360
Mobile Dr Zul : +6012 3372062
Email : drbuasir@gmail.com

No comments:

Post a Comment